Strona wykorzystuje pliki cookies, jeśli wyrażasz zgodę na używanie cookies, zostaną one zapisane w pamięci twojej przeglądarki. W przypadku nie wyrażenia zgody nie jesteśmy w stanie zagwarantować pełnej funkcjonalności strony!
 

16 | 12 | 2025

ŚWIETO PATRONA SZKOŁYW OLSZANCE

"Kiedy śmieje się dziecko, śmieje się cały świat."  pisał Janusz Korczak i tymi słowami w imieniu naszej placówki oraz jej wychowanków Dyrektor Bożena Lorent podziękowała za ofiarną pomoc i życzliwość Wójtowi Gminy Olszanka - Pani Anecie Rabczewskiej, Przewodniczącej Rady Gminy Olszanka - Pani Wandzie Galant, Sołtysowi Wsi Pogorzela - Pani Teresie Guszpit, Panu Edwardowi Traka, Dyrektorowi Gminnego Ośrodka Kultury i Sportu - Pani Marii Pikul, Pani Bożenie Adamowicz, Panu Krzysztofowi Kunie, Przewodniczącej Rady Rodziców - Pani Agnieszce Ważydrąg, Skarbnikowi Rady Rodziców - Pani Małgorzacie Pich, Pani Barbarze Wróbel. Miało to miejsce podczas uroczystych obchodów Święta Patrona nasze szkoły - Brygady Partyzanckiej "Grunwald". Zgodnie z tradycją Pani Wójt Aneta Rabczewska zapaliła znicz pod tablicą upamiętniającą walczących partyzantów, a uczniowie naszej szkoły złożyli tam kwiaty. Podczas uroczystości nasi wychowankowie przygotowani przez panią Adrianę Gall i Beatę Malczewską przedstawili krótki montaż słowno - muzyczny przybliżający nam znaczenie tego święta. Najmłodsi uczniowie wręczyli kwiaty wszystkim zaproszonym gościom, wśród których znalazł się m.in. Ksiądz Aleksander Michał Drożdż oraz Pan Walenty Oliwa. 

tekst i foto: Wioletta Perkowska     

 

Szkoła w pilotażu programowania

Od 1 wrzesnia 2016 r. nasza szkoła jako jedna z 1592 szkół w Polsce bierze udział w pilotażu programowania ogłoszonym przez Ministerstwo Edukacji Narodowej. W szkole podstawowej zajęcia innowacyjne prowadzone sa dla uczniów klas 4 i 5, a w gimnazjum uczniowie klasy 2. Autorką obu innowacji jest nauczycielka zajęć komputerowych w szkole podstawowej oraz informatyki w gimnazjum pani W. Perkowska. Podczas zajęć uczeń rozwiązuje problemy i tworzy „programy” na podstawie własnej analizy. Przy tym wykorzystuje jeden z języków programowania do przedstawienia rozwiązania problemu. Na zajęciach uczniowie będą również programować korzystając m.in. z zestawu klocków lego – WeDo, tworzyć własne gry w programie Scratch czy Baltie. Udział w zajęciach powinien zmotywować uczniów do uczestnictwa w różnych konkursach związanych z programowaniem, dać im większą szansę na wysokie wyniki.

Nasza szkoła znajdzie się na liście placówek biorących udział w pilotażowym wdrażaniu programowania. Efektem pracy szkoły będzie również wypracowanie wniosków pozwalających na dopracowanie zapisów nowej podstawy programowej wprowadzającej programowanie do edukacji formalnej. Dotyczy to również powiązań programowania i informatyki z innymi przedmiotami oraz z ich podstawami programowymi.

Tajemnice świata mikro

Na deskach Wrocławskiego  Teatru Pantominy od jakiegoś czasu grany jest „Mikrokosmos”. Jak sugeruje opis, inspiracją dla reżysera Konrada Dworakowskiego była znana baśń Andersena o przygodach maleńkiej dziewczynki.  20 lat temu świat zachwycił się niesamowitym francuskim filmem pokazującym jeden dzień z życia łąki. Obraz wprowadzał w świat najmniej znany - bo w skali mikro. To podróż, która pozwoliła spojrzeć na świat oczami owada. Co zatem wspólnego ma Calineczka i „Mikrokosmos”? Reżyser swobodnie potraktował baśń Andersena. Przygody małej bohaterki stanowiły tylko punkt wyjścia do opowiedzenia barwnej historii. Barwnej- bo w głównej mierze pokazywała bogactwo świata fauny i flory. Calineczka  z pantomimy ma  niewiele wspólnego  ze swoim literackim  pierwowzorem. W sztuce Dworakowskiego jest buńczuczną, ciekawą świata młodą istotą, która z ogromnym zainteresowaniem poznaje mikroświat. Na scenie pojawiają się kolejni przedstawiciele tego świata, którym na co dzień poświęcamy mało uwagi. No bo kto kontempluje życie żuka, mrówki czy muchy? Ciemna sala, ascetyczna scenografia i godzinny spektakl, w którym nie pada ani jedno słowo- czy taka sztuka ma szansę osiągnąć sukces? Widowisko pantomimiczne pokazuje, że to możliwe. Rzeczywiście scenografia została zredukowana do zera, ale za to z akcją sztuki doskonale została zsynchronizowana projekcja multimedialna. Doskonałym pomysłem było ukazanie na ekranie białych, wirujących w finezyjnym tańcu, dłoni.  Na nieco ponad godzinę małych i dużych widzów pochłonął niezwykle bogaty, rządzący się własnymi prawami świat przyrody. Wciągnął do tego stopnia, że oczu i uszu nie można było oderwać. Nie co dzień spotyka się bowiem żuki, komary, mrówki i żaby wirujące w tańcu, uchylające przy tym rąbka tajemnicy skrytej w zaroślach. Wokół  nich pojawiają się pęcherzyki powietrza w skali makro- w tej roli ogromne, przeźroczyste gumowe piłki. Na chwile przenosimy się nawet w odmęty wód.  Z kolei kostiumy to małe dzieła sztuki.  Przypominały trochę korę drzew, trochę jakąś  plamiastą skórę, zmieniały barwy dzięki oświetleniu, które mogło błyskawicznie przekształcić żuki w żaby lub w mrówki. Gesty bohaterów, ruch,  aranżacje choreograficzne sprawiły, że każdy widz chłonął je niczym wypowiedziane słowo. Spektaklowi towarzyszyła dobrze dobrana, piękna muzyka. Sztuka Wrocławskiego Teatru podjęła polemikę ze stereotypem dziecka uległego, bezwolnego, kształtowanego tylko poprzez rady, uwagi, nakazy, które usiłuje się dostosować do otoczenia. Dziecko w pantomimie jest ciekawe, toczy zwycięską  walkę z ograniczeniami. Symboliczny wymiar ma ostatnia scena, kiedy dziewczynka wkłada skrzydła,  atrybut wolności. Uczniowie PZSP w Olszance mogli oglądć ten spektakl w ramach realizacji projektu Nowe horyzonty edukacji gimnazjalnej.  Ta sztuka rzeczywiście wyznacza nowe granice w edukacji teatralnej uczniów i kształtowaniu ich gustów kulturalnych. Przedstawienie pantomimiczne było ich   pierwszym  takim doświadczeniem. Zobaczyli, że niektóre historie niekoniecznie trzeba opowiadać słowami; można je z powodzeniem wyrazić przy pomocy  ruchu i gestu.                                                                                                       

Adriana Gall

UCZNIOWIE NASZEGO GIMNAZJUM NA GEORIANUM

 

Dnia 23.05.2014 r. na Zamku Piastów Śląskich w Brzegu odbyło się Georgianum – święto patrona Zespołu Szkół Budowlanych im. księcia Jerzego II Piasta.

Georgianum od lat jest okazją do wspólnego świętowania uczniów szkół powiatu brzeskiego. Jest to nawiązanie do dawnej tradycji święta żaków organizowanego za panowania księcia Jerzego II Piasta. W tym roku uczestnicy zmagali się m.in. w konkursie rysunkowym, sportowym układzie tanecznym, konkursie na kobiecy strój z epoki renesansowej i barokowej, konkursie Mini Playback Show, skakance zbiorowej oraz w przeciąganiu liny.

Uroczystość rozpoczął polonez w strojach historycznych w wykonaniu uczniów ZSB.

Rysunek: Angelika Pyrkowska, Wiktor Bandura

Układ taneczny: Marta Kaleta, Kaja Szczepańska, Kinga Jastrzębska, Kinga Sługocka,

Ewelina Pawlaczek, pod okiem Pani Feruś

Strój: Urszula Golonka, Justyna Chrustowska, Ewa Szeja

Skakanka: Kornelia Chrustowska, Justyna Chrustowska, Kinga Sługocka, Kaja Szczepańska, Ewelina Pawlaczek, Kinga Jastrzębska, Marta Kaleta, Paulina Chmal, Magdalena Zalewska, Dagmara Urban, Ewa Szeja, Paulina Farganus, Sara Łuniewska

Lina: Artur Adamski, Artur Kubiak, Zbiegniew Kuziemski

Naszymi opiekunkami były: Pani Beata Bajcer oraz Pani Małgorzata Feruś.

Tekst opracowały uczennice klasy Ib:

Kornelia Chrustowska

Urszula Golonka

VII ŚWIATOWY DZIEŃ TABLICZKI MNOŻENIA 2017

29 września 2017 roku szkoły z różnych stron świata uczestniczyły w bezpłatnej akcji edukacyjnej pn. Światowy Dzień Tabliczki Mnożenia (ŚDTM) (ang. World Multiplication Table Day). Wydarzenie to obchodzone było po raz siódmy na świecie. Nasza szkoła przyłączyła się do akcji po raz drugi z rzędu. „Tabliczkowa wiedza” sprawdzana była w niecodzienny sposób – podczas krótkich egzaminów prowadzonych przez dzieci. Uczniowie szkoły podstawowej jak i gimnazjum, wcielali się w rolę egzaminatorów. Tworzyli patrole egzaminacyjne i pod opieką swoich nauczycielek matematyki „sprawdzali” znajomość tabliczki wśród mieszkańców miejscowości Olszanka i Pogorzela. Patrole dotarły również do Urzędu Gminy, do ośrodka zdrowia czy do oddziału banku mieszczącego się w Pogorzeli. Każdy napotkany mieszkaniec chętnie udzielał odpowiedzi i zawsze były one prawidłowe. Egzaminatorzy wielokrotnie przyznawali tytuł Eksperta Tabliczki Mnożenia 2017. Miło było zobaczyć uśmiech i radość na twarzy uczestników, którzy z dumą odbierali od uczniów nagrodę w formie naklejki. Sami uczniowie żywo wyrażali swój podziw słuchając poprawnych odpowiedzi przedstawicieli starszego pokolenia.

Na terenie szkoły egzaminatorzy z klasy trzeciej gimnazjum: Patrycja Piecowa, Paulinka Sytnik, Basia Stefanik, Michał Maryszczak, Piotr Romanowski i Wojciech Woźniak egzaminowali chętnych kolegów i koleżanki z klas młodszych. Podczas lekcji matematyki uczniowie „łamali głowy” rozwiązując różnego rodzaju zagadki z wykorzystaniem znajomości tabliczki mnożenia. Najlepsi zostali nagrodzeni ocena celującą.

Mamy nadzieje, że taka forma nauczania – uczenia się matematyki była atrakcyjna zarówno dla dzieci jak i dorosłych.

Organizatorem Głównym imprezy jest Wydawnictwo Karty Grabowskiego ze Szczecinka, a pomysłodawcą Andrzej Grabowski założyciel tego wydawnictwa. 

 

tekst opracowała Wioletta Perkowska

fotografia Michał Madziała, Mateusz Hajduk, Wioletta Perkowska, Ewa Chruszczewska

 

 

 

E-szkoła
Projekty
ABSOLWENCI
BIP PZSP W OLSZANCE
Nasze sukcesy
Odwiedziny

Odwiedza nas 7 gości oraz 0 użytkowników.

Ostatnio dodane
Statystyka odwiedzin
4950326
dziś
wczoraj
w tym tyg.
w zesz. tyg.
do tej pory
352
290
727
4947808
4950326